Susy funderar vidare

Direktlänk till inlägg 21 juni 2013

Midsommar

Av Susy - 21 juni 2013 08:10


Jag minns inte när jag firat midsommar traditionellt sist, det måste vara väldigt många år sen.

Jag har firat på många olika sätt genom livet, som barn vid stången i Torp, med lövning på förmiddagen.

Som tonåring (jag var tonåring ganska länge) på utedanser i Eckerö och på Föglö och sedan hade jag även fest hemma hos mig någon midsommar.

Men på många år har jag inte firat mer än att jag sett till att ha min egen midsommarkrona i skick och  hängt ut den, ätit sill, nypotatis och ägghalvor och det har varit bra med det. Lugnt och stilla.


I år ville min MamAnn annorlunda och bjöd in mig att fira med  henne och hennes släkt i Sund och för att göra det extra speciellt så gjorde vi det en dag "för tidigt" också :)

Igår bar det alltså iväg ut till Sund.

Där väntade en rediger midsommarstång på sina midsommarkläder, så det började bindas lövsnören och en massa annat som behövdes göras.

Och jag fick också vara med :)

Mesta dels var jag med och lövade själva stången och det har jag aldrig fått göra förut...som barn var det lövbanden som gällde liksom, längre kom man aldrig ;)

En fikapaus i mitten med smörgås och sockerkaka...mmm....mätt i magen...

Sen hjälpte jag väl till lite här och där, men man märkte att man var nybörjare...de andra hade liksom en hel del vana de :)  Trevligt och midsomrigt kändes det i alla fall :)


Lite senare bjöds det på middag, med massor av god midsommarmat....mmm....mätt i magen...

Mätta och nöjda återvände vi till midsommarstången, det sista fixades till och sedan var det dags för resning av

villiga händer!

Vi beundrade vårt gemensamma verk och njöt av sommarkvällen.

Lite fika på det igen då...med chokladkaka och rabarberkaka...mmm...mätt i magen...


Efter detta åkte jag hem, nöjd efter en bra dag.

Glad i hjärtat av omtänksamheten från Ann & co som åter igen tar mig med på roligheter.

Jag blir liksom så där igen :´)

Jag skrev det på facebook igår och jag menade det då och jag menar det idag också:

Ni berikar mitt liv!


Och här nedan vad vi åstadkom igår :)

Trevlig midsommar på er alla där ute!



 
 
Ingen bild

ann

21 juni 2013 11:16

Nästa år är du mycket mer erfaren!
*tror jag ska invitera dig på krontalka oxå*

Susy

21 juni 2013 12:05

Då var jag inte helt hopplös i år då :)
Kronor är jag rätt bra på, har klätt om min ett antal gånger :)

 
Ingen bild

eivor.lindstroem@gmail.com

21 juni 2013 14:32

Vad stämningsfullt. Det blir nog den enda midsommarstången jag ser i kväll. Vi har lite sjukdom i huset som jag måste hjälpa till att kurera. Man, och son har haft allergi, virus och sonen magkatarr som bivärkning. Men snart är nog alla på fötter igen! Trevlig fortsättning på helgen!

Susy

21 juni 2013 20:50

Vilken tur att vi firade en dag för tidigt då så du hann se en midsommarstång den här vägen i alla fall :)
Jobbigt med dina nära, hoppas de kryar på sig fort nu!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susy - Fredag 19 april 18:33

  Jag har varit sjuk, riktigt sjuk alltså. Jag började med magsjuka, jag spydde helt plötsligt en morgon och mådde fruktansvärt illa resten av dagen. Jag fortsatte detta i 2 dagar till!!! Jag åt en banan första dagen, andra dagen ett knäckebr...

Av Susy - Lördag 9 mars 19:49

  Idag när jag hämtade tidningen ur lådan så såg jag att grannens bil var hemma och jag blev rädd. Ja inte för grannen, utan för att bilen var hemma på dagen. Frun i huset ligger nämligen på sjukhuset och är dödssjuk i cancer    Han brukar va...

Av Susy - Söndag 25 feb 08:53

  Jag hade lyckats tövla bort lösenordet hit och det var ett helsike att få tillbaks det. Men nu är det gjort och nu ska jag skriva en blogg...om någonting...eh...vet inte vad jag ska skriva liksom. Så tack och hej för den här gången    ...

Av Susy - Måndag 29 jan 15:06

  Den här katten jag bor ihop med var billig idag vid tid för min tupplur. Plötsligt börjar hon springa runt huset som en galning, jag sa åt henne på skarpen och hon lugnade ner sig. Jag höll precis på att somna när hon började igen    Jag sa...

Av Susy - 31 december 2023 07:39

  Skriva blogg alltså. Det är den sista dagen i månaden och jag har inte fått någon blogg skriven så det är måsta på nu      Inte har det väl hänt så mycket riktigt, men jag firade faktiskt jul hos min brorson med familj eller jag var där någ...

Presentation


Jag heter Susy och bor på Åland

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Fråga mig

11 besvarade frågor

Tidigare år

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6
7
8 9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29 30
<<< Juni 2013 >>>

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards