Susy funderar vidare

Direktlänk till inlägg 25 april 2012

Det är svårt

Av Susy - 25 april 2012 06:39


Det är mycket saker som man tar för givet och som är vardagliga som inte funkar när man har ansiktsförlamning har jag märkt. Eftersom jag KAN SJÄLV så försöker jag hitta lösningar på alla dessa problem, men det är inga lätt inga!


Det är svårt att äta med en hängande mungipa, det är jobbigare att tugga och jag får tänka mej för så inte allt ramlar ut. Bara det här med att få in maten i munnen är inte helt lätt, men övning ger färdighet.


Det är ännu svårare att dricka med en hängande mungipa. Ska jag dricka ur en flaska så måste jag hålla upp högra mungipan, annars rinner allt ut där. Dricker jag ur glas är det lättare för då kan jag luta huvudet åt vänster. Jag försöker även parera med tungan så att den liksom täcker mungipan.


Det är svårt att borsta tänderna med ansiktsförlamning, det rinner ut tandkräm i massor och när jag gurglar munnen så spottar vattnet ut ur mungipan som en fontän...så det är att hålla upp den då bara.


Det är svårt att prata med ansiktsförlamning. Jag sluddrar! Det låter som jag är full emellanåt och det är jag inte!


Det är svårt eller snarare omöjligt att göra pussljud med munnen just nu. Jag brukar göra pussljud och säga puss-puss åt Hans när jag går hemifrån, men nu hörs bara nåt konstigt sörpelljud så jag får istället säga att det där skulle betyda puss-puss åt honom :)


Det är inte bara svårt att blinka när man har ansiktsförlamning, det går inte!

Jag kan stänga ögat nästan helt om jag blundar med det andra också, men jag får putta fast det den sista biten.

Tur att jag inte vill flörta med någon ;)


Det är en massa annat som är svårt också, men det går....och imorgon är det meningen att jag ska på jobb då eftersom jag inte är sjukskriven.

Före det borde jag byta till sommardäck....får nog vila mellan varje däck...eller ja, mellan varje däcksbyte alltså, inte vila under bilen!

Det blir väl samtidigt en test på hur mycket jag orkar.


Det ska inte vara för lätt här i livet har jag hört, men ibland känns det som det testar en lite väl mycket!

 
 
Ingen bild

Annika

25 april 2012 07:15

Hördu ring till Godby Shell och boka tid för däckbyte. Kostar 24 € och är värt ALLA pengar. Dit för jag alltid nuförtiden.

Krya på dig!! Låter inge vidare det där!

Susy

25 april 2012 07:33

Jo, jag skulle kunna göra så, men det är nästan lika jobbigt att lassa in däcken i bilen som att byta dem själv. Har nog tänkt tanken flera gånger.
Tack och nä, det är verkligen inge vidare :(

 
Ingen bild

Eivor

25 april 2012 09:42

Jag förstår inte varför du inte är sjukskriven. Det tycker jag du borde vara. Efter att din medicinering är slut så borde du börja äta en liten tablett asperin. Det ordinerades min mamma att göra för 20 år sedan. Men du kan iaf prata med läkarna om det.

Susy

25 april 2012 09:46

Jag träffade ju bara 4 läkare i måndags, det var väl för några för att bli sjukskriven kanske...
Jag är inte en person som äter medicin i vanliga fall, tar mycket sällan värkmedicin.
Aspirin är jag även allergisk mot så det skulle inga bli bra det inga.

 
Ingen bild

lilith

25 april 2012 09:54

Okej...eftersom du träffade fyra läkare, så vart det säkert bortglömt. Det borde räcka att du ringer dit för ett sjukintyg. Såklart ska du INTE jobba med akut ansiktsförlamning!!! Du ska vara försiktig...om du vill ha tillbaks din ursprungliga förmåga i ansiktet. Jag vet! Been there, done that! Snälla snälla Susy...var rädd om dig! Hör av dig på telefon om vi kan hjälpa dig! Vi kommer med kompressorn i trunken och byter däck på nolltid åt dig! :))

Susy

25 april 2012 09:57

Jag träffade först en läkare, som kallade in en till. Sen på akuten träffade jag en läkare, som kallade in en till.
Ingen av dem nämnde sjukskrivning och jag ville bara hem jag!
Tack för erbjudandet, men nä, kan själv ;)
Kompressor har jag faktiskt, men inga skruvningsattiraljer till den (borde skaffa).

 
Ingen bild

Gunilla

26 april 2012 09:17

Hoppas att det har ordnat sig för dig och att du mår bättre!Nu blir du en del av mina uppgifter i dag, vi ska skriva en kommentar i en blogg och jag valde din.

Susy

26 april 2012 10:00

Ännu är det trögt och jag är helt slut, men det ska väl bli bättre :)
Kul att du valde min blogg att lära dig kommentera i :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susy - Fredag 19 april 18:33

  Jag har varit sjuk, riktigt sjuk alltså. Jag började med magsjuka, jag spydde helt plötsligt en morgon och mådde fruktansvärt illa resten av dagen. Jag fortsatte detta i 2 dagar till!!! Jag åt en banan första dagen, andra dagen ett knäckebr...

Av Susy - Lördag 9 mars 19:49

  Idag när jag hämtade tidningen ur lådan så såg jag att grannens bil var hemma och jag blev rädd. Ja inte för grannen, utan för att bilen var hemma på dagen. Frun i huset ligger nämligen på sjukhuset och är dödssjuk i cancer    Han brukar va...

Av Susy - Söndag 25 feb 08:53

  Jag hade lyckats tövla bort lösenordet hit och det var ett helsike att få tillbaks det. Men nu är det gjort och nu ska jag skriva en blogg...om någonting...eh...vet inte vad jag ska skriva liksom. Så tack och hej för den här gången    ...

Av Susy - Måndag 29 jan 15:06

  Den här katten jag bor ihop med var billig idag vid tid för min tupplur. Plötsligt börjar hon springa runt huset som en galning, jag sa åt henne på skarpen och hon lugnade ner sig. Jag höll precis på att somna när hon började igen    Jag sa...

Av Susy - 31 december 2023 07:39

  Skriva blogg alltså. Det är den sista dagen i månaden och jag har inte fått någon blogg skriven så det är måsta på nu      Inte har det väl hänt så mycket riktigt, men jag firade faktiskt jul hos min brorson med familj eller jag var där någ...

Presentation


Jag heter Susy och bor på Åland

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Fråga mig

11 besvarade frågor

Tidigare år

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26 27 28
29
30
<<< April 2012 >>>

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards